2020. jún 18.

A JEAN BART CSATAHAJÓ MEGTORPEDÓZÁSA – LEGENDA ÉS VALÓSÁG

írta: Blogvendegszerzo
A JEAN BART CSATAHAJÓ MEGTORPEDÓZÁSA – LEGENDA ÉS VALÓSÁG

 

 

Az elmúlt évtizedekben több magyar szerző írta le az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészete tengeralattjáróinak első sikeres torpedós támadását, melynek során az U-12 (1915 elejéig hivatalosan U XII) nevű tengeralattjáró 1914. december 21-én torpedóval eltalálta a francia Jean Bart csatahajót.

A majdnem háromnegyed évvel később megjelent, A Világháború képes krónikája című újság beszámolt az akcióról. „A zavar, amely erre az ellenséges flottában keletkezett, valamint egyes hajóknak veszedelmes közelsége és a tenger erős hullámzása kedvezőtlen időjárás mellett megakadályozta, hogy a tengeralattjáró az illető hajó további sorsáról bizonyosságot szerezhetett volna” – áll a cikkben.

Az esetről az 1928 és 1930 között kiadott Tolnai-féle, az első világháború történetét feldolgozó könyvsorozatban ez olvasható: „de szép sikereket értek el a magyar–osztrák flotta tengeralattjárói is, amelyek közül a XII. számú december 23-án az Otrantói-szorosban megtámadott egy 16 hajóból álló francia hadihajórajt és a »Curie« nevű zászlós vezérhajót két jól irányzott torpedólövéssel elsüllyesztette”.

Érdekesség, hogy a szerző két, egymáshoz időben közel álló, ám különböző eseményt gyúrt egybe és írt le. Az egyik esemény a francia Curie tengeralattjárónak a Monarchia polai hadikikötőjébe való behatolási kísérlete, amelyet 1914. december 20-án hajtott végre. Ennek során a tengeralattjáró fennakadt a kikötőzáron, s a felszínre emelkedő Curie-t ágyútűzzel elsüllyesztették. A másik esemény egy nappal később következett be, ez volt az U-12-nek a Jean Bart elleni támadása.

kissl03_01.jpgA JEAN BART dreadnought

 

A francia dreadnought nem süllyedt el, ám az esemény újabb, a magyar haditengerészeti történetírásban évtizedekre meggyökerező nézet kialakulásával járt. E szerint a torpedós támadás olyan súlyos sérüléseket okozott a csatahajónak, hogy az az első világháború hátralévő idejét szolgálaton kívül töltötte.

„A Jean Bart azonban csak súlyosan megsérült, manőverképtelenné vált. 4500 tonna vízzel a hajó belsejében, megdőlve, egy másik dreadnought vontatta Máltára. Ott hónapokig javították dokkban, majd a touloni bázisra vitték át, de teljes helyreállítása 1918-ig sem történt meg, így a további hadműveletekből kiesett” – írta a Tengerek szürke farkasai című könyvében Sárhidai Gyula. „A Jean Bart túlélte a torpedótalálatot, de hosszú ideig javították, és a háború végéig nem is állt már szolgálatba” – olvasható Csonkaréti Károlynak Az OsztrákMagyar Monarchia haditengerészete címmel kiadott könyvében.

Még 2012-ben is lehetett találkozni olyan tanulmánnyal, amelyben az írás szerzője a Jean Bart súlyos, a világháború végéig kijavítatlan sérüléséről ír. A Haditechnika folyóirat 2012/3. számában írta Horváth Lajos az U-12-ről: „Parancsnokául Lerch Egon sorhajóhadnagy került kinevezésre, aki 1914 decemberében torpedótalálatával a háború végéig harcképtelenné tette a Jean Bart dreadnoughtot, a francia flotta zászlóshajóját”.

kissl03_02.jpg

Egon Lerch sorhajóhadnagy, az U-12 parancsnoka

 

Az állítás, mely szerint a Monarchia tengeralattjárója a háború hátralévő idejére kivonta a küzdelmekből az ellenség egy dreadnought-ját, impozánsan hangzik, ám távol áll a valóságtól.

A Jean Bart-t 1914. december 21-én reggel az albán partoknál érte az U-12 támadása. A dreadnought ekkor 9 csomós sebességgel haladt. A torpedó a bal oldalán, a hajóorrhoz közel, az oldalpáncél alatt becsapódva találta el a páncélost, annak elülső lőszerraktára előtt. A sérülés súlyosságát jól jellemzi, hogy a páncélos önerőből elhagyta a támadás helyszínét.

Auguste Thomazi kapitány La guerre navale dans l’Adriatique című, 1925-ben megjelent könyvében ez olvasható: „a tengernagy a flottát a Kefalinia északi partjánál lévő Mirtosz-öbölbe vezette, a lobogóját a France-ra áthelyezte, majd, miután a Jean Bart a szigetnél a rossz időjárás miatt horgonyon állt három napig, a hajót Máltára küldte javításra, ahová 26-án az a Victor Hugo kíséretében meg is érkezett.” Itt a briteknek megfelelő hajójavító kapacitása állt rendelkezésre.

Több szakkönyv csak a sérülésről ír, de a hajóval ezt követően történtekről nem ejt szót. „1914. december 21-én az Otrantói-szorosban az ausztriai U 12 tengeralattjáró torpedóitól súlyosan megsérült, 1000 tonna vízzel a hajótestben futott be Máltára” – olvasható a csatahajóról Siegfried Breyer Battleships And Battle Cruisers című művében.

Jean Labayle-Couhat ezt írta French Warships Of World War I című könyvében: „A Jean Bart-t 1914. december 21-én az Adrián az ausztriai U.12 tengeralattjáró megtorpedózta; a torpedó a borraktáránál találta el a hajót, az elülső lőszerraktár előtt. A személyzet ugyan kétségbeesett a bor elvesztése miatt, ám a lőszerraktár nem robbant fel, köszönhetően a védelmére tett intézkedéseknek.”

Az 1984-ben kiadott Hadihajók típuskönyvben már némileg több szerepel: „A Jean Bart 1914-ben a Földközi-tengeri Flotta tartalék zászlóshajója volt; 1914. december 21-én Antivari előtt az osztrák–magyar haditengerészet U 12 számú tengeralattjárója megtorpedózta. A súlyosan sérült hajót Máltában kijavították és ismét szolgálatba állították.”

 kissl03_03.jpg

Az U-12 befut Polába
A tengeralattjáró 1915. augusztus elején Velence előtt aknára futott
és teljes személyzetével elsüllyedt

 

Auguste Thomazi La guerre navale dans la Méditerranée című, 1929-es kiadású könyvében arról ír, hogy az olasz hadbalépéskor, 1915 májusában a Jean Bart a 2. Csatahajóraj többi egységével együtt szenelésen Máltán tartózkodott. Ebből következően májusban a dreadnought már aktív szolgálatban állt.

Jurij Alekszandrov Oroszországban megjelent, Линейные корабли типа „Курбэ” című könyvében megadja a torpedó okozta sérülések kijavítása befejezésének pontos dátumát is: 1915. április 3. A szerző több bekezdést szentel a páncélos ezt követő történetének is.

Az orosz író által közöltekkel összecsengenek a Robert Dumas és Jean Guiglini szerzőpáros a Les cuirassés Français de 23.500 tonnes című művének állításai. A könyv egyik függeléke Eugène M. C. Barthes sorhajókapitánynak, a Jean Bart parancsnokának Lapeyrère altengernagy számára a támadásról írott jelentését tartalmazza. A kapitány ezt írta a főparancsnoknak:

„Jelentem, hogy ma reggel, 1914. december 21-én 8 óra 25 perckor a Jean Bart-t megtorpedózta egy tengeralattjáró: a torpedó a hajó bal oldalát érte elöl, valószínűleg a B rekesznél...
A víz azonnal elöntötte az A, B és C rekeszeket; úgy gondolom, hogy a torpedó eltalálta a B rekeszt, majd a robbanás erejétől átszakadt a B és C rekesz közötti válaszfal...
Az A, B és C rekeszek térfogata 750 tonna, de a C rekeszben sok felszerelést tároltunk, főleg boroshordókat, ezért úgy becsülöm, hogy mintegy 400 tonna víz került a hajótestbe. A beömlő víz tömege miatt a hajó orra mélyebben süllyedt a tengerbe, ezen állapoton javítani kellett. A hajó hátulsó részén rekeszeket árasztottunk el, ezek térfogata nagyjából 120 tonna; továbbá elrendeltem a szén fogyasztását, méghozzá fokozott mértékben, az elöl lévő I. kazánteremben. Ezen intézkedések következtében délelőtt 11 óra körül jelentősebb mennyiségű víz már nem folyt ki [az elárasztott rekeszekből]...
A fegyverzet, a hajógépek, a kazánok teljesen sértetlenek, úgy tűnik, hogy egy fontosabb részünk sem szenvedett kárt a robbanás következtében.”

A könyvben az olvasható, hogy a csatahajó már a december 26-i megérkezés napján dokkba került. Dumas és Guiglini könyvében is szerepel a három és fél hónapig tartó javítási időszak, a szerzők szerint a páncélos 1915. április 11-én hagyta el Máltát. Tehát április 11-ére a Jean Bart javításával biztosan elkészültek.

kissl03_04.jpg 

A sérült Jean Bart a máltai dokkban javításon

 

A francia szerzőpáros szerint javítását követően a körzetben lévő páncélosok 1915 nyarán–őszén karbantartáson Toulonban jártak. A Jean Bart október 4-től november 22-ig tartózkodott a kikötőben, míg a munkálatokat elvégezték rajta. A franciák 1916 elején elfoglalták Korfut, ahol tengerészeti támaszpontot alakítottak ki. Április végétől a csatahajók állomáshelyét Argosztolin és Korfun jelölték meg; a páncélosok a világháború végéig innen működtek. Ugyanebben a hónapban a hajórajok állományában változtatásokat eszközöltek. Ennek értelmében a Paris, a Courbet és a Jean Bart az 1. Csatahajóraj 2. Osztályába került. A következő karbantartást a Jean Bart-on május 20-tól július 11-ig végezték el Bizertában. 1918. július 10-től augusztus 29-ig a Jean Bart újabb karbantartáson Toulonban tartózkodott.

1919 legelején Konstantinápolyba indult, ahová január 10-én meg is érkezett. A dreadnought február 11-től 21-ig Szevasztopol előtt állomásozott, majd Konstantinápolyba hajózott, ahol február 24-től március 19-ig tartózkodott. Innen március 20-án Odesszába ment, ahol 22-éig maradt. Március 23. és április 29. között a Szevasztopol előtt egy zátonyra futott sorhajó mentését biztosította. Április 29-én a többi francia hadihajóval együtt elhagyta az orosz felségvizeket. A Jean Bart május 1-től 20-ig Konstantinápolyban tartózkodott, majd Toulonba indult. A francia kikötőt május 25-én érte el. Toulonban az 1. Csatahajóraj 1. Osztályába osztották be, majd tartalékállományba került.

kissl03_05.jpg 

A torpedótalálat okozta károk egy másik szögből fotózva

 

Mind Alekszandrov, mind Dumas és Guiglini könyve azt támasztja alá, hogy a Jean Bart a háború teljes időtartama alatt aktív szolgálatban állt, leszámítva természetesen a Máltán történt javítási időszakot, illetve a karbantartások idejét.

Nem felel meg tehát a valóságnak az a több helyen előforduló állítás, mely szerint a dreadnought 1914 decemberében történt megsérülése következményeként a világháború végéig kiesett a küzdelmekből. A hajó sok szerző sok könyve számára való eltűnését – és ennek következtében azt a tévhitet, hogy a megtorpedózást követően nem állt újra aktív szolgálatba – valószínűleg az magyarázhatja, hogy az egység a normál működési rutinján kívül – egyik kikötőből a másikba hajózás, és időszakos, tervezett karbantartások – említésre méltó eseményben nem vett részt.

Kiss László

 

Képek

A JEAN BART dreadnought (Kiss László gyűjteménye)

Egon Lerch sorhajóhadnagy, az U-12 parancsnoka
https://photos.geni.com/p13/e2/5a/39/4f/534448459023a965/1_original.jpg

Az U-12 befut Polába. A tengeralattjáró 1915. augusztus elején Velence előtt aknára futott és teljes személyzetével elsüllyedt (Wikipédia)

A sérült Jean Bart a máltai dokkban javításon
https://deacademic.com/pictures/dewiki/74/Jean_Bart_Malta.jpg

A torpedótalálat okozta károk egy másik szögből fotózva
https://forum.pages14-18.com/viewtopic.php?t=43335&start=20

Szólj hozzá

20. század I. világháború Haditengerészet Dreadnought Tengeralattjárók